Sunday, June 28, 2009

Akibat tak ada Emel

Oh.. ini kah pertama kali I menulis dalam belog? Apakah perasaan I sekarang? Gembira? ya. mungkin gembira kerana apabila makhluk-makhluk yang celik IT tidak boleh memperlekehkan I lagi. Sebab apa? sebab I ada BELOG. Ceh. Apa yang I banggakan sangat dengan BELOG I ni? I pun tak tau. Jom kita bayangkan...


**************************************************


Juliet adalah seorang bekas graduan dari Universiti Chempaka Sari. Beliau dahulunya mengambil bidang IT. Beliau sangat meminati bidang ini walaupun rakan-rakan sering mengatakan bahawa orang yang mengambil bidang ini, sukar untuk mendapat pekerjaan. Mengapa? Tapi ternyata kata rakannya betul. Sudah banyak temuduga kerja yang Juliet hadiri. Tetapi malangnya, satu kerja pun beliau tidak dapat. Adakah inilah digelar 'tulah' kerana tidak mendengar nasihat rakan-rakan. Yelah. Tanpa rakan siapalah anda.

Pada suatu hari, Juliet pergi ke Bandar Haiwan untuk menghadiri satu temuduga. Pukul 6 pagi Juliet sudah terpacak di hadapan bangunan tempat beliau bakal menghadapi temuduga itu.

'Wow...besar jugak bangunan ni ya. Agak-agak, apa kerja yang aku boleh mintak?' hati Juliet bersuara.

"Masuk...'" terdengar suara seorang lelaki memanggilnya masuk. Juliet melangkah perlahan dengan dada yang berdebar-debar.

"Erm.. awak tau apa kerja yang saya boleh tawarkan?"

"Saya tak tau tuan, saya terima je kerja apa-apa. Sebab dah 10 tahun saya mengganggur tuan."

"10 tahun??? Awak biar betik."

"Saya bukan betik, tuan."

"Okaylah...macam ni, apa kata kalau saya tawarkan awak kerja sebagai cleaner di Syarikat Beruang ni?"

"Cleaner tuan? Saya ada ijazah dalam bidang IT tuan. Takkan la saya jadi cleaner je tuan?"

"Tu je jawatan yang kosong kt syarikat saya ni.."

"Okaylah tuan, cleaner pun cleaner la. Saya sanggup."

"Okay, set. Awak ada emel?"

"Emel, tuan? Apa kejadahnya tu?"

"Ha? takkan la awak tak tau apa itu emel? Awak kan graduan bidang IT."

"Sumpah saya tak tau tuan."

"Kalau macam tu, saya tak boleh menggaji awak. Emel pun tak tau. Sekarang zaman dah moden tau. Baik awak jual nasi lemak je dekat tepi jalan. Saya tak perlukan pekerja yang betul-betul buta IT macam awak. Awak boleh pulang."

Dengan langkah kaki yang longlai, Juliet terpaksa pulang. Dan pada malam itu juga dia berazam untuk memulakan perniagaan nasi lemak seperti yang disarankan oleh bos di Syarikat Beruang itu. Juliet menjual nasi lemak dari satu rumah ke satu rumah yang lain.

Setiap hari Juliet menjualnya. Beliau tidak kenal erti putus asa. Keuntungan daripada penjualan nasi lemak itu akhirnya berlipat ganda. Dari beliau menjual dari rumah ke rumah, Juliet mampu memiliki gerai sendiri. Ramai pelanggan membelinya setiap hari. Juliet bertambah untung dan beliau mampu pula untuk memiliki sebuah kedai. Lama-kelamaan, beliau mampu pula memiliki sebuah restoran.

Sekarang, Juliet mempunyai beberapa buah restoran nasi lemaknya di setiap negeri di negara Metrofulus ini. Juliet telah menjadi jutawan. Duitnya melimpah-ruah.

Pada suatu hari, Juliet bercadang mahu pergi ke bank untuk membuat akaun. Duitnya selama ini hanya disimpan di dalam banglo mewahnya sahaja. Jadi, kali ini, beliau nekad untuk menyimpannya di dalam bank.

"Saya nak buat akaun di bank Singa Lapar ini."

"Baik, cik. Sila tunggu sebentar."

"Okay."

Lima minit kemudian.

"Okay, Cik isi borang ni ye.." Juliet pon mengisinya.

"Ok dah."

"Eh.. ruangan emel ni pun cik kena isikan."

"Saya takda emel dan saya tak tau apa itu emel."

"Ha??? cik biar betul. Cik tak tau apa itu emel? Cik tau tak apa kepentingannya ada emel ni?"

"Tau, jadi cleaner dekat Syarikat Beruang."







6 bebelan:

✖₪ F A R H A N I ₪✖ said...

wkakakakaka.

da kaye pon stil bute IT.
sian dia.

anyway, ni rekaan je kan?
huhu

Farah Adila said...

kelakar2... ;)

Kojack de Alloohaa said...

adoyai..romeo x ajar ka apa tu email..hakhakhak..

Juliet said...

farhani:

ye syg, ni rekaan je. hak hak

Juliet said...

fara:

gelak puas2 ye fara. =)

Juliet said...

kojack:

romeo lagi la bute IT (T__T)
haha